Halls Gap

18 september 2016 - Burra, Australië

Tijdens het verplichte verblijf in Halls Gap hebben wij informatiecentrum voor aboriginal cultuur bezocht. Als je leest wat er allemaal met de oorspronkelijke bewoners is gedaan wordt je niet vrolijk.van een stam van 1000 mensen was binnen een jaar nog maar drie over.Kinderen werden bij de ouders vandaan gehaald om bij blanken te worden opgevoed. Het orgaan voor bescherming van de Aboriginals bepaalde welke kleren ze moesten dragen,  met wie ze moesten trouwen en waarmee ze zich moesten vermaken. In veel oorlogen van Engeland leverde ook Australië militairen waaronder Aboriginals. Om voor de WO 11 weer mensen te krijgen werd aan vrijwilligers bij terugkost een stuk land beloofd. Koories, een stam, die meededen kregen bij terugkomst niets en hun land werd onder de blanken verdeeld. Het is gebeurd en alles gaat verder maar de gevolgen zijn er nog altijd.

Om de tijd in Melbourne te doden eerst de auto schoongemaakt en alles voor vertrek gereed gemaakt.vandaag de stad in gegaan met de trein, na drie kwartier in het centrum aangekomen. De oppervlakte is wel erg groot want ik verblijf niet eens aan de rand van de stad. Naar China town geweest en genoten van onbekende maar lekkere hapjes. Daarna naar het Chinees museum. Dit was geweldig mooi en leerzaam mede door de tentoonstelling van de Han periode die bijna gelijk liep met het Romeinse rijk. De Han_periode loopt van 206 VC tot 220 NC.Het Romeinserijk van 200 VC tot 200 NC. Volgens de plaquette  hebben de Chinezen dingen veel eerder uitgevonden dan de mensen in de westerse wereld. Bijna vier uren daar gebracht daarna captain Cooks  ouderlijk huis. Dit is in driehonderd kratten van Engeland naar hier gebracht en weer opgebouwd. Wat door de stad en langs de rivier gelopen. Momenteel worden hier de kwartfinales van het Australische footbal gespeeld en omdat ik bijna een half uur op de trein moest wachten op een plein footbal gekeken. Er was een bak met strandstoelen om op te zitten en op een groot s herm kon je de wedstrijd volgen. De trein gepakt en vertrokken. Morgen maar eens kijken wat er te doen valt.

1. Maris sterk:
    17 september 2016
    Eigenlijk best wel triest wat er met die aboridginals is gebeurd,het is maar goed dat je er
    niet dagelijks mee bezig moet houden.Zo zie je wat geld en macht allemaal uitvreten.
    Wanneer is de terugreis gepland?
    Groet
    Maris
  2. Jan van der Heide:
    Hast in Australië al meer musea sjoen, dan in Nederlân ,tinkt my
    gr. Jan
  3. Aukje:
    17 september 2016
    Inderdaad erg triest wat daar allemaal is gebeurd. Mooi dat heit zich vermaakt. Melbourne is nig wat wat te zien denk ik.
  4. Aukje:
    Hee pake,
    Hier alles goed wij zijn weer naar school.
    En vandaag in bad geweest bij pake
    ♡♡ Alysa en Esmee

Poot van Benji
  5. Jeltsje:
    18 september 2016
    Het is een hele verrijking al die informatie die binnenkomt.Fijn dat je dit met ons deelt.Straks hier in ons land misschien ook wat tijd uittrekken voor musea.Zal ik alvast een museum jaarkaart voor je regelen,krijg je 5 euro korting.[grapje natuurlijk].gr.